Zo beïnvloedt beeld de kijkrichting op je website

Marjolijn Zegers Beeld, Marketing

Keer op keer laat eye-tracking onderzoek zien dat beelden de kijkrichting van websitebezoekers beïnvloeden. Mensen kijken graag naar andere mensen, vooral als die er een beetje aantrekkelijk uitzien. En als we iemand een bepaalde kant op zien kijken, volgen we automatisch diens blik. Van dit menselijke trekje kun je gebruik maken op je website. Want door slim beeld in te zetten, kun je de kijkrichting van je bezoeker sturen in de door jou gewenste richting op je webpagina. Bijvoorbeeld naar de call to action button. Hoe je dat doet zie je hieronder.

voorbeeld-kijkrichting

De meneer hierboven kijkt ons recht aan. Onze blik blijft op zijn ogen hangen. Sommigen van ons zullen dit zelfs als te indringend ervaren. De tekst ernaast krijgt veel minder aandacht van ons. Vergelijk dat eens met het onderstaande beeld.

voorbeeld-kijkrichting-rechts

Nu volgen wij de ogen van de meneer en onze blik valt op de tekst Feel good sweater. We zien al aan de meneer dat hij zich goed en lekker voelt in zijn sweater. En we lezen ook waarom: een heerlijke trui die je zelfs kunt wassen op 40 graden. Ai, daar gaat wel even iets mis nu. Want 100% lamswol kunnen wassen op 40 graden. Nee, dat wordt ‘m niet.

voorbeeld-kijkrichting-rechts2

Maar nu geloven we het en stoppen de trui direct in onze winkelwagen. Zeker als onze laatste twijfel is weggenomen omdat we lezen dat we de trui de volgende dag al aankunnen naar dat leuke feestje. Immers, door nog even onder de bestelknop [In winkelwagen] te noemen dat de trui snel geleverd wordt, neem je de laatste onzekerheid bij je bezoeker hierover weg.

Door slim gebruik te maken van beeld in je site kun je ervoor zorgen dat (bv) je call to action button veel meer opvalt. En hoe meer bezoekers de button zien, hoe meer kans dat ze er op klikken!

Bekijk ook deze voorbeelden: kijkrichting op websites, Univé vs Nationale Nederlanden.

Deel dit artikel

Lees verder: