schrijven voor facebook

Schrijven voor Facebook: zo val je op tussen de kattenfilmpjes

Marjolijn Zegers facebook, Marketing, Tekst

Facebookberichtjes schrijven, hoor ik daar een zucht? Waar sommigen de lekkere zinnen zo uit hun mouw schudden, zitten anderen lang te kreunen en te steunen. Misschien ben jij er ook wel zo een. Daarom hier vijf snelle tips waarmee je elk berichtje een boost geeft.

Allereerst, waarom is het eigenlijk belangrijk dat jouw berichtje een beetje lekker binnenkomt? Nou ga maar na, je wilt opvallen in de overvolle tijdlijn van je fans. Tussen alle gesponsorde content, de schreeuwerige advertenties en de grappige filmpjes.

Stel je maakt berichten voor een overheidsorganisatie. bijvoorbeeld een gemeente. Dan heb je te maken met veel feitelijke informatie die je neutraal moet brengen. Tegelijkertijd wil je wellicht mensen mobiliseren. Bijvoorbeeld uitnodigen voor een informatiebijeenkomst.

Je kunt dan het volgende bericht schrijven:

Morgenavond om half acht vindt een informatiebijeenkomst plaats in café het haasje. Wij gaan u dan informeren over de komst van een evenemententerrein in ons dorp. U kunt vragen stellen en uw mening laten horen. Wij nodigen u hierbij van harte uit om aanwezig te zijn.

Gaap, jouw fans zijn al lang een kattenfilmpje aan het bekijken.

Zo kan het ook:

Grote evenementen in ons dorp? Stel morgenavond al uw vragen over het nieuwe festivalterrein. En laat uw stem horen. Dit tijdens de speciaal ingelaste informatiebijeenkomst in @CafeHetHaasje. We beginnen om half acht. Kom ook!

Tussentijdse conclusie:

Tip 1: Kom gelijk in de eerste zin ter zake!
Anders heb je kans dat menigeen al is afgehaakt. Maak direct duidelijk waar het om gaat en wek zo de nieuwsgierigheid van mensen zodat ze verder lezen.

Tip 2: Schrijf kort en krachtig, maximaal 50 woorden. Korte zinnen zijn prettiger om te lezen net zoals een actieve schrijfstijl. Dus niet: ‘Wij gaan u dan informeren over’ maar ‘Wij informeren u over’ of ‘u hoort dan alles over’.

Tip 3: Gebruik tagging (@) als het kan. In mijn voorbeeld tag ik het café waar de bijeenkomst plaatsvindt. Dit kan natuurlijk alleen als het café ook een Facebookpagina heeft. Wat is het voordeel van taggen? Nou, het café krijgt een melding dat ze getagd zijn waardoor ze wellicht het bericht wel gaan delen. Kassa voor jouw bereik.

Naast zakelijke Facebookpagina’s kun je ook privé-personen taggen, mits jij bevriend bent op Facebook met deze persoon. Hij of zij krijgt dan een melding op zijn of haar tijdlijn te zien. Dit is afhankelijk van de instellingen van deze persoon. Hierdoor zien zijn vrienden wellicht ook het bericht voorbij komen. Dus nog meer bereik!

Beelden op Facebook

Dan: welk beeld kies je nou bij zo’n bericht? Je kunt natuurlijk de wei laten zien waar straks de grote sterren zullen optreden:

Maar dit kan natuurlijk ook:

Waarom? Facebook houdt van mensen op foto’s. Als je een foto plaatst met een gezicht er op, heb je een grotere kans dat je bericht getoond wordt aan je fans. Immers, Facebook laat jouw bericht maar aan maximaal 20% van je fans zien. Hiervoor hanteren ze een ingewikkelde formule, de Edgerank genaamd, een soort van black box.

Het komt op het volgende neer: Hoe populairder jouw berichten zijn (dus veel reacties, likes en deelacties) hoe meer fans jouw berichten te zien krijgen. Maar ook het type content, dus ook het soort foto, dat je je fans voorschotelt, helpt mee aan de ranking die Facebook aan jou geeft.

Dus:

Tip 4: toon foto’s van echte mensen. Geen stockfoto’s maar zelf geschoten plaatjes. Vergeet dan trouwens niet, als het even kan, om die mensen te taggen (@). Dat vergroot namelijk het bereik van jouw bericht. Overigens heb ik in dit artikel geen ‘echte’ foto’s gebruikt, maar stockfoto’s afkomstig van pixabay.com.

Tip 5: gebruik vierkante beelden. Die nemen namelijk de meeste (!) ruimte in op het scherm. Zodat jouw bericht nog meer opvalt.

Veel succes! En mocht je er niet uitkomen: kijk dan hier hoe ik het Facebook paginabeheer voor jou uit handen kan nemen.

Of nieuw! Volg mijn Facebooktraining voor bedrijven.

Deel dit artikel