Overtuigen met woordkeuze

Marjolijn Zegers Tekst

Stel je hebt een nieuwsbrief en je wilt graag dat mensen zich daarvoor aanmelden. Hoe krijg je dat dan het beste voor elkaar?

Door te schrijven:

1) Mis geen enkele aanbieding! Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

of

2) Blijf altijd op de hoogte van de laatste aanbiedingen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Welk zinnetje werkt het best denk je?

Verliestaal

Het juiste antwoord is zinnetje 1. Mensen vermijden automatisch verlieservaringen. Het idee dat de aanbieding aan je neus voorbij kan gaan komt harder bij je binnen dan het idee dat je op de hoogte blijft van alle aanbiedingen. Wil je dat zoveel mogelijk mensen zich aanmelden voor je nieuwsbrief? Gebruik dan zogenaamde verliestaal.

Social proof en schaarste

Naast het gebruik van verliestaal werkt ook social proof (al 10.000 mensen gingen je voor) of schaarste (nog plek voor 3 abonnees) goed.