Kijkrichting op websites: Univé vs Nationale Nederlanden

Marjolijn Zegers Beeld, Marketing

Onlangs kwam ik weer wat mooie voorbeelden tegen van kijkrichting op websites.

Hieronder zie je de homepage van verzekeraar Univé.

kijkrichting op website unive

Mevrouw kijkt de goede kant op. Namelijk naar het blok waar je je kenteken in moet vullen. Overigens vind ik dit blok onduidelijk. Ik vermoed dat veel mensen niet direct doorhebben dat je in het gele vlak je kenteken moet invullen. Daar had van mij wel een zinnetje “Vul je kenteken in” boven mogen staan.

Maar laten we het bovenstaande eens met de homepage van Nationale Nederlanden vergelijken. Hier het beeld uit de huidige campagne:

kijkrichting website voorbeeld nationale nederlanden

De man kijkt het beeld uit! De bezoeker volgt zijn blik, wordt wellicht afgeleid, focus is weg en de klik op ‘Meer informatie’ ook.

Terwijl het niet zo ingewikkeld is, in feite leent dit beeld zich zelfs perfect hiervoor, om een veel sterkere match te maken:

kijkrichting website voorbeeld nationale nederlanden

Verder lezen? Zo stuurt beeld de kijkrichting op je website.

Deel dit artikel