nieuwe website controleren

Checklist livegang nieuwe website

Marjolijn Zegers Marketing, seo, webredactie

Gaat je nieuwe website binnenkort live? Gebruik dan deze checklist zodat de livegang als een zonnetje gaat. En jij zonder stress kunt gaan genieten van alle complimentjes.

Allereerst, zorg ervoor dat:
• Alle content (teksten, beelden, video’s) in je website consistent en seo-geoptimaliseerd is.
• Er nergens meer fake-teksten (lorum ipsum) staan
• Alle beelden alt-teksten hebben
• Elke pagina een title en meta description heeft
• De website in alle veel voorkomende browsers goed wordt getoond (Chrome, Edge, Firefox, Safari)

Het bovenstaande is voor de meeste mensen wel vanzelfsprekend. Maar hiermee ben je er nog niet. Ik maak regelmatig mee dat webbouwers onderstaande punten over het hoofd zien. Doe jij dat dus niet. En lees even verder.

301-redirects instellen

Is je website fonkelnieuw en geen redesign? Dan heb je het makkelijk en kun je deze alinea overslaan. Gaat het in jouw geval wel om een redesign: let dan op. Het is hoogst waarschijnlijk dat je nieuwe pagina’s hebt en nieuwe urls. Je wilt natuurlijk niet je ranking verliezen in de zoekresultaten van Google. Ook wil je niet dat mensen op een 404-pagina terecht komen. Maak daarom voor livegang een 301-redirect plan. Dit doe je als volgt:
1. maak een sitemap van je ‘oude website’, bv met een sitemap generator,
2. stop deze sitemap in bijvoorbeeld een excel,
3. koppel nu elke pagina uit je oude website met een pagina in de nieuwe website, in de eerste kolom staan dus alle oude webadressen, in de tweede kolom staan alle nieuwe webadressen,
4. dit overzicht geef je aan je webbouwer die vervolgens 301 redirects kan instellen.
Op het moment dat na livegang een bezoeker een ‘oud webadres’ intikt, komt hij of zij gelijk op het nieuwe webadres terecht. Geen centje pijn. De eerste tijd na livegang van je website zal Google nog ‘oude’ zoekresultaten tonen. Maar wanneer  jij goede 301-redirects hebt ingesteld, komen bezoekers toch op de juiste pagina terecht.

 

Google Analytics inrichten

Spreekt voor zich maar ik noem het toch maar, vergeet niet de Analytics code te (laten) implementeren. Zodat je statistieken netjes bijgehouden worden. Richt Analytics vervolgens ook goed in, stel bijvoorbeeld doelen in (of pas je doelen aan) die conversies bijhouden.

Adverteer je op Adwords?

Vergeet dan niet de adressen aan te passen in je advertenties. Zodat mensen die op je advertenties klikken niet op een 404-pagina terecht komen.

Goede 404-pagina

Mochten er toch mensen onverhoopt op een 404-pagina terecht komen, zorg dan dat ze in een warm bad plonzen. Dus besteed wat aandacht aan een goede tekst en zorg dat je bezoeker een vervolgactie kan doen. Geef bijvoorbeeld een paar links als suggestie of toon de zoekmachine.

Google Search Console

Niet vergeten: voeg na livegang de nieuwe sitemap toe aan Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools). Zodat je nieuwe webadressen geïndexeerd worden. Check na livegang regelmatig in Search Console of er geen fouten in de nieuwe website zitten of dat er gekke dingen gebeuren. Bijvoorbeeld pagina’s die niet gevonden worden.

Snelheid website

Check de snelheid van je website. Dit kun je bijvoorbeeld doen met hulp van Google speed of Pingdom.
Blijkt je website traag te zijn? Kijk dan of je een caching plugin (in geval van WordPress) kunt installeren. Comprimeer de images. Hier zijn ook allerlei plugins voor te krijgen (in het geval van WordPress).

Weergave mobiele website

Controleer de weergave van je nieuwe website op mobiele telefoons en tablets. Dit moet je natuurlijk al eerder in het ontwikkelproces doen, maar vaak wordt dit toch nog vergeten. Is alle content goed zichtbaar? Kun je klikken op het menu? Werkt alles naar behoren?
Een juiste mobiele weergave is belangrijk omdat je anders lager in de mobiele zoekresultaten van Google verschijnt.

Formulieren, mailadressen

Werken alle formulieren naar behoren? Zijn de e-mailadressen bereikbaar?

Nieuwsbrief

Bied je een nieuwsbrief aan? Controleer dan of de inschrijving van de nieuwsbrief goed werkt. Wat voor berichten krijgen de inschrijvers te zien? En komen de gegevens goed in de database terecht?

Nieuwe bezoekers krijgen

Als je al het bovenstaande hebt gecontroleerd ben je er helemaal klaar voor. Alleen, hoe krijg je nu die bezoekers?
Daarover binnenkort meer!

Deel dit artikel

Lees verder: